Topman Micheal O’Leary van de prijsvechter Ryanair weet het zeker: zijn
passagiers kijken niet naar het milieu, maar alleen naar de ticketprijs. Het
kan de reiziger weinig interesseren of de luchtvaartmaatschappij waarmee hij
vliegt, iets doet voor het milieu. Want, zo denkt O’Leary, je koopt ook
zonder na te denken een kiwi uit Nieuw-Zeeland. En dat is pas echt
milieuvervuilend. Die kiwi is immers naar Europa gevlogen.
De flamboyante Ier staat bekend om zijn ongenuanceerde uitspraken, maar lijkt
vooralsnog een punt te hebben. Passagiers op het vliegveld van Eindhoven
kunnen sinds april hun vluchten compenseren door via de organisatie
Greenseat te investeren in bosplantages. Maar ze hebben daar weinig trek in.
Per maand is slechts 2200 euro opgehaald. Gemiddeld een half procent van de
vluchten vindt klimaatneutraal plaats. Commercieel-directeur Joost Meijer
sprak van een tegenvaller.
Uit cijfers van Greenseat blijkt dat nu nog maar weinig mensen warm
lopen voor klimaatcompensatie. Directeur Denis Slieker verwacht dat dit jaar
honderdduizend mensen via zijn organisatie de CO2-uitstoot van hun vluchten
compenseren. Dat is nog geen drie tiende procent van het totale aantal
reizigers op Schiphol dit jaar.
Greenseat hoopt ongeveer 300 duizend ton CO2 te compenseren dit jaar.
Nederland produceert jaarlijks 250 miljoen ton van dit schadelijke
broeikasgas. Deze vergelijking is overigens niet helemaal eerlijk, omdat in
het landelijke cijfer ook de uitstoot van onder meer auto’s en fabrieken is
verwerkt.
"Het is absoluut een minimale bijdrage," zei Slieker. Maar hij
wanhoopt niet. Want het idee van klimaatcompensatie moet nog “volwassen”
worden, denkt hij. “Als het tussen de oren zit dan wordt het een automatisme
om klimaatneutraal te reizen.”
Ook Trees for Travel laat Nederlanders hun reis compenseren. En ook
deze stichting geeft toe dat slechts weinig mensen dat nu nog doen. Het
speelt pas sinds kort, zei woordvoerder Peter Wiers, en het is een illusie
dat iedereen de moeite neemt om hun vlucht te compenseren. Trees for Travel
heeft vijfhonderd klanten. Vooral particulieren, maar ook een aantal
bedrijven, zoals het ministerie van Buitenlandse Zaken en VROM.
Beide organisaties verwachten veel van de enorme groei van het aantal mensen
dat hun vieze vluchten compenseren met investeringen in duurzame projecten.
Slieker van Greenseat denkt dat volgend jaar al driehonderdduizend tot een
half miljoen mensen zijn organisatie weten te vinden, in 2009 kunnen dat er
al twee miljoen zijn. Dan nog gaat het maar om ongeveer vier procent van het
aantal passagiers op Schiphol. Trees for Travel kan geen cijfers geven.
Wiers vindt de twee miljoen reizigers over twee jaar niet onrealistisch.
Het draait erom hoe klimaatcompensatie wordt verkocht, denkt Slieker.
Eindhoven Airport heeft volgens hem weinig succes, omdat reizigers op de
luchthaven "hun geld al hebben uitgegeven". Het is makkelijker om
tijdens de boeking, op het internet of bij het reisbureau, een klein bedrag
over te maken naar Greenseat of Trees for Travel. Dat blijkt volgens de
directeur wel uit de reisorganisatie First Choice, die zijn klanten
standaard bij het boeken aanbiedt om hun reis te compenseren. Circa veertig
procent van de klanten doet mee.
De beste oplossing zou volgens Greenseat echter een verplichte milieuheffing
zijn, ingevoerd door de reisbranche. Met andere woorden: de consument
dwingen op te draaien voor zijn vervuilende vlucht. "Het idee dat de
vervuiler betaalt, is niet nieuw," aldus Slieker. Trees for Travel ziet
echter niets in een verplichte heffing. Dat zou alleen maar weerstand
oproepen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl